Reflections about the teaching of philosophy in pandemic times

Authors

Keywords:

virtual education, digital tools, didactics of philosophy

Abstract

Due to the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, we have found it necessary to seclude ourselves in our homes in order to preserve our lives and those of others. In the face of the loss of physical spaces to be able to work, live and learn, digital technologies have allowed us to continue our activities online. The teaching of philosophy has also migrated towards virtuality and faces new challenges and problems. The purpose of this article is to encourage a philosophical reflection about the problems and challenges that teachers face when teaching philosophy virtually. To achieve our objective, we will reflect on: 1) the Mexican (and Latin American) context in which philosophy is inscribed, 2) we will analyze the problems caused by the loss of the physical classroom, 3) we will think philosophically about the challenges philosophy teaching faces in the new virtual environment, finally 4) we will analyze the future of philosophy teaching beyond the pandemic.

Author Biography

Milton Ceron Zamora, Universidad Nacional Autónoma de México

Licenciado en Filosofía por la UNAM, sus ramas de investigación son la enseñanza de la filosofía, filosofía de la educación y filosofía mexicana. Sus actividades más recientes son como ponente en las II jornadas virtuales sobre enseñanza de la filosofía, Universidad Nacional de Salta; y su ensayo en la revista Protrepsis: “Contra los académicos. La importancia de la sabiduría y la crítica a las doctrinas filosóficas”.

References

Álvarez González, Freddy Javier. Los nuevos comienzos y la educación, reflexiones desde el confinamiento. En Educación y pandemia: Una Visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (coord.). México: IISUE-UNAM. 2020(a), 271-279.

Cerletti, Alejandro. La enseñanza de la filosofía como problema filosófico. Argentina: Libros del Zorzal. 2008.

Coneval. Medición de la pobreza: Pobreza en México: Resultados de pobreza en México 2020 a nivel nacional y por entidades federativas. Consejo Nacional de Evaluación de la Política de Desarrollo Social. https://www.coneval.org.mx/Medicion/PublishingImages/Pobreza_2020/Pobreza_2018-2020.jpg.

Constante, Alberto. Educación digital o análoga en tiempos de pandemia. En Filosofía, educación y virtualidad. Antología de Francisco de León et al. México: Editorial Torres Asociados. 2021(a), 35-50.

De León, Francisco Javier. En línea/ alineados: Complejidades de la educación contemporánea. En Filosofía, educación y virtualidad. Antología de Francisco de León et al. México: Editorial Torres Asociados. 2021(b), 13-33.

Díaz Barriga, Ángel. La escuela ausente, la necesidad de replantear su significado. En Educación y pandemia: Una Visión académica. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (coord.). México: IISUE-UNAM. 2020(b), 19-29.

Guerra Bravo, Samuel Madrid. Filosofía y pandemia. Sophia: Colección de Filosofía de la educación 30 (enero): 245-272, 2021. https://doi.org/10.17163/soph.n30.2021.09

Gómez Choreño, Rafael Ángel. La enseñanza de la filosofía en tiempos de pandemia. En Filosofía, educación y virtualidad. Antología de Francisco de León et al. México: Editorial Torres Asociados. 2021(c), 71-95.

Huanca-Arohuanca, Jesús William et al. El problema social de la educación virtual universitaria en tiempos de pandemia. Perú: Innovaciones educativas 22 (octubre): 115-128, 2020. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3218

Leal Torres, José Angelino. ¿Qué filosofía para qué educación? ¿Qué pedagogía para qué persona? En Simposio internacional virtual de filosofía y educación. Alvarado Rozo, Omar Alberto et al. (comps.). Colombia: Universidad Nacional Abierta y a Distancia. 2020(a), 53-59.

Lion, Carina. Enseñar y aprender en tiempos de pandemia: presente y horizontes. Saberes y prácticas 5,1 (junio): 1-8, 2020.

Lloyd, Marion. "Desigualdades educativas en tiempos de la pandemia (Parte 1)". Instituto de Investigaciones Sobre la Universidad y la Educación. Campus Milenio. https://www.iisue.unam.mx/medios/campus-milenio-marion-lloyd-890.pdf

Lund Medina, Andrés. Enseñar solución de problemas y tomas de decisiones. En Filosofía y educación: Perspectivas y propuestas. Romano Rodríguez, Carmen y Fernández Pérez, Jorge A. (coords.). México: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. 2011, 191-199.

Muñoz Rosales, Victórico. Pensar la realidad. En Propuestas filosóficas ante los grandes problemas de México y el mundo. Muñoz Rosales, Victórico (coord.). México: Editorial Torres Asociados. 2019, 95-111.

Mora Ramírez, Rafael Félix. La educación universitaria en filosofía ante la crisis desatada por la pandemia. Ixtli-Revista Latinoamericana de Filosofía de la educación 8,15 (mayo): 29-45, 2021.

Ríos Garcia, Nohelia et al. Estrategias de enseñanza durante la pandemia en la facultad de filosofía, filial san Juan Bautista. Revista Científica de la Facultad de Filosofía-UNA11(noviembre): 236-136, 2020.

Vélez Díaz, John Fredy. Vigencia de la filosofía de la educación en un mundo en crisis. En Simposio internacional virtual de filosofía y educación, Alvarado Rozo, Omar Alberto et al. (comps.). Colombia: Universidad Nacional Abierta y a Distancia. 2020(b), 66-73.

Published

2022-01-15

How to Cite

Ceron Zamora, M. (2022). Reflections about the teaching of philosophy in pandemic times. Devenires, 23(45), 151–172. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/824

Issue

Section

Dossier