Marcel Duchamp: Étant donnés

Authors

  • Javier San Martín UNED - Madrid

Keywords:

Marcel Duchamp, Ortega y Gasset, enigma

Abstract

Duchamp apparently belongs to an artistic movement which is known with many names as Dadaism, Surrealism or also Anti-art. One of his most famous masterpieces, Mona Lisa’s image with “doorknob and mustache” or with “goat beard” cataloged him as a clear iconoclast in art’s field, but also condemned him, in a certain way, to be ejected from typical books of History of Art. In the next pages, in first place, I’ll describe briefly, since a perspective of History of Art, Duchamp’s biography. In second place, I’ll remit to the categories that developed Ortega y Gasset about vanguard art in his book La deshumanización del arte written in 1924. In third place, helped with those categories and information about Duchamp’s work and life, I’ll try to decipher the enigma from Duchamp painting Étant Donnés —which appears as illustration in the cover of my book Fenomenología y Antropología, published in Argentina in 1997—, trying to understand its possible function for an introduction into phenomenology’s problematic.

Author Biography

Javier San Martín, UNED - Madrid

Doctor en Filosofía por la Universidad Complutense de Madrid (mayo de 1972, sobresaliente cum laude). Desde 1979, ha sido docente de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED- Madrid), en la Facultad de Filosofía y Letras, en la Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación, en la Facultad de Filosofía, en el programa de Formación del Profesorado, en el Máster de Bioética y, en octubre de 2002, como Director organizador del Máster sobre “Ortega, pensamiento, política y arte” (con la Fundación José Ortega y Gasset). Actualmente es catedrático de tiempo completo y Director del Departamento de Filosofía y Filosofía Moral y Política, en la Facultad de Filosofía de la UNED. Profesor invitado por diversas Universidades españolas y extranjeras. Funda la Sociedad Española de Fenomenología en 1988, de la que es Presidente honorífico a partir de 1998. Autor de más de cien artículos y capítulos de libros, así como de los siguientes libros: La reducción fenomenológica, Introducción a la fenomenología de Husserl, Universidad Complutense de Madrid, 1973. La antropología, ciencia humana, ciencia crítica, Editorial Montesinos, Barcelona, 1985 (2ª. 1992). Guía de antropología, UNED, Madrid, 1982 (3ª. 1985). La estructura del método fenomenológico, UNED, Madrid, 1986. La fenomenología de Husserl como utopía de la razón, Editorial Anthropos, Barcelona, 1987. El sentido de la filosofía el hombre, Editorial Anthropos, Barcelona, 1988. Ensayos sobre Ortega, UNED, Madrid, 1994. La fenomenología como teoría de una racionalidad fuerte, UNED, Madrid, 1994. Filosofía y antropología. Ensayos programáticos, Editorial Verbo Divino, Estella Navarra, 1995. Fenomenología y Antropología, Editorial Almagesto, Buenos Aires, 1997 (2ª. edición, LecTour-UNED, Buenos Aires y Madrid, 2005). Fenomenología y cultura en Ortega, Editorial Tecnos, Madrid, 1998. Teoría de la cultura, Editorial Síntesis, Madrid, 1999. Sobre o comenzo da filosofía, traducción al gallego de Claudia H. Vila, Universidad de Santiago, Dpto. de Filosofía y Antropología social, Santiago, 2003.

Published

2005-01-15

How to Cite

San Martín, J. . (2005). Marcel Duchamp: Étant donnés. Devenires, 6(11), 7–22. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/594

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Section

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