Poetic madness of Don Quijote

Authors

  • Rosario Herrera Guido Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Keywords:

Don Quixote, madness, Poetics, Octavio Paz

Abstract

This essay doesn’t pretends to get back to the subject of madness of El ingenioso Hidalgo don Quijote de la Mancha, to keep sensing its pulse, like if it was the authentic core of Cervantes’ monumental work, because that means to go back to one of the most common fields of literary critic. Actually, the author tries to think in a possible poetic of language of “the mad one”, from the contradictions, metaphors, contradictions and flight of language, to show that the speech of the madness in El Quijote has a poetical structure and a modern critical function that gives order to the text. To arrive at it, in a first moment she will accompany the Spaniard knight during his adventures to approach us to a profile that allows, afterwards, to appreciate the contrast between poetic madness and the lineal, causal and “rational” speech. In a second moment after giving an outline of El Quijote, she will analyze the break of the book with the world of Renaissance, where writing stops being the prose of the world to surrender to the analogy which —as warns Octavio Paz— is an universal transparency that allows us to see in this, that. A poetic madness that introduces an original relation between language and things that creates the first Modern masterpiece of literature.

Author Biography

Rosario Herrera Guido, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Licenciada en Filosofía (UMSNH, México). Maestra en Psicología (UAQ, México). Doctora en Filosofía (UNED, España). Doctora en Psicoanálisis (CIEP, México). Profesora e Investigadora de la Facultad de Filosofía, UMSNH. Autora y coautora de varios libros y más de cien ensayos de investigación y divulgación: Freud y la música, Morelia, UMSNH, 1981. “Feuerbach: del yo al tú”, en Mario Teodoro Ramírez (Comp.), Filósofos e ideas, Morelia, UMSNH, 1990. “La cultura: flor de poética”, en Rosario Herrera (Comp.), Filosofía de la cultura, Morelia, UMSNH, 1995. “Tiempo y (po)ética en psicoanálisis”, Néstor Braunstein (Comp.), en El tiempo, el psicoanálisis y los tiempos, México, Fundación Mexicana de Psicoanálisis, 1995. “(Po)ética de la escritura”, Heli Morales (Comp.), en Escritura y Psicoanálisis, Siglo XXI, México, 1996. “El sueño de Sor Juana y el Insomnio de Octavio Paz”, en Mario Teodoro Ramírez (Comp.), Filosofía de la Cultura Mexicana, México, Plaza y Valdés, 1997. “Psicoanálisis y feminidad”, en Rubí de María Gómez (Comp.), Filosofía, cultura y diferencia sexual, México, Plaza y Valdés, 2001. “Gaston Bachelard: una poética musical”, en Mario Teodoro Ramírez (Coord.), Variaciones sobre arte, estética y cultura, Morelia, UMSNH, 2002. “Hacia una hermenéutica poética”, en L. Álvarez, (Comp.), Hermenéutica analógica, símbolo, y psicoanálisis, México, Ducere, 2003. “Poética de la interpretación”, en Alberto Constante (Comp.), Filosofía y Psicoanálisis, México, UNAM, 2005. Conferencista Magistral y Ponente en Congresos Nacionales e Internacionales. Profesora invitada por Universidades Nacionales y Extranjeras. Exdirectora de la Facultad de Filosofía de la UMSNH. Exdirectora de la Revista Independiente La Nave de los Locos. Directora de la Revista de Filosofía y Filosofía de la Cultura Devenires, Facultad de Filosofía, UMSNH. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores.

Published

2005-01-15

How to Cite

Herrera Guido, R. . (2005). Poetic madness of Don Quijote. Devenires, 6(11), 23–34. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/595

Issue

Section

Articles