Writing and the discourse of myth in culture

Authors

  • Gloria Cáceres Centeno Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Keywords:

writing, discourse, myth, culture

Abstract

The relation between myth and writing through a comparative analysis between two writing forms and their cultural correlation is addressed in order to show how the seeds of the development of the Western and the Middle American civilizing projects were sowed from the myths about the origin. The text begins presenting a critique of the evolutionist concept of writing, which Roland Barthes calls alphabetocentrism. Then, the proposal of this same author is retaken in order to examine two writing forms, one hard and aggressive, the other one soft and gently, and how they inscribe and prescribe their own history at the same time. The third section of the text conforms the critical structure from which the myth is conceived, not as a stronghold from the past overcome by philosophy, but as a reflection that is considered in its own discursive dimension, loaded with symbols, and assumed as a significant
event for the contemporary world, full of mythical images. Furthermore, two myths of human creation that are considered as foundational models of two civilizing processes are examined: the Adamic myth and the myth of the first human creation among the ancient nahuas. Finally, the corresponding cultural processes arising from both conceptions based on the symbology of evil and the symbology of duality are analysed.

Author Biography

Gloria Cáceres Centeno, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Licenciada en Diseño Industrial por la UNAM (1980), realizó estudios de Antropología Social en el Colegio de Michoacán (1983-1985) y postulante al título de maestra en Filosofía de la Cultura por la Facultad de Filosofía de la UMSNH, ha participado en varios cursos y Seminarios dentro y fuera del país entre los que destacan: 1º Encuentro de Promotores Culturales del Pacífico Sur por  CONACULTA y la Dirección General de Culturas Populares; VIII Curso de Capacitación en Artesanías y Arte Popular en Madrid, España organizado por la O.E.A.-Ministerio de Industria y Energía del gobierno español; XI Curso Interamericano de Diseño Artesanal en Santiago de Chile por la O.E.A.-CIDAP; y el II Foro Interamericano Sobre Espiritualidad Indígena CISEI-Takiwasi, en Tarapoto, Perú. Ha impartido conferencias y colaborado en investigaciones sobre diversos temas de arte popular en la UMSNH y en la Universidad Vasco de Quiroga, y en foros nacionales como el Congreso Nacional de Artesanías y Arte Popular, CONACULTA, el 2° Encuentro Nacional de Historia del Arte y 1er. Congreso Estatal de Cultura en Michoacán. Entre sus publicaciones podemos mencionar las siguientes: El mueble Artesanal en México, en colaboración con Hugo Salas, FONART/FONAPAS; “Cerámica Popular Mexicana” en Artesanías de América, Revista del CIDAP, y diversos artículos en Ukata, Revista de Arte Popular Michoacano de Casa de las Artesanías. Ha impartido cursos sobre cultura, arte popular y arte azteca en la UNAM, en la Universidad Vasco de Quiroga, en la UMSNH, y la Universidad de Morelia, asimismo
se ha desempeñado como capacitadora y asesora en proyectos de desarrollo
artesanal en FONART y Casa de las Artesanías del Gobierno de Michoacán.

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Published

2006-07-15

How to Cite

Cáceres Centeno, G. . (2006). Writing and the discourse of myth in culture. Devenires, 7(14), 130–153. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/563

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