The chronos of musical consciousness

Authors

  • Arturo García Gómez Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Keywords:

space-time, musical time, stream of consciousness, intonation

Abstract

Abstract: The article discusses the concept of ‘musical time’ in the musical aesthetic of the 20th century, which differs from ontological time or scientific space-time. This new concept of time, that flows in the very process of musical formation and perception, emerges from philosophical ideas such as the spiritualism of Henri Bergson, and the phenomenology of Edmund Husserl.

Author Biography

Arturo García Gómez, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Violonchelista y musicólogo. Inició sus estudios musicales en el Conservatorio Nacional de Música de México. Obtuvo la Maestría en Bellas Artes como violonchelista por el Conservatorio Rimsky-Korsakov de Leningrado. Ha sido cellista de Opernaja Studja en Leningrado y varias orquestas en México, siendo por más de diez años cellista principal de la Orquesta Sinfónica de Michoacán. Es doctor en Historia y Ciencias de la Música por la Universidad Autónoma de Madrid, con la tesis: Teoría de la entonación. Sobre el proceso de formación de la música en la vida y obra de Boris V. Asaf’ev (1884-1949). Ha publicado una treintena de artículos de investigación en Sudamérica, México y Europa. Actualmente es profesor titular de la Facultad de Bellas Artes de la umsnh; y miembro del Sistema Nacional de Investigadores del conacyt.

References

Bekker, Paul (1925). Von den Naturreichen des Klanges. Grundriss einer Phänomenologie der Musik. Stuttgart und Berlin: Deutsche Verlags-Anstalt.

Bergson, Henri (1889). Essais sur les données immédiates de la conscience. Paris: Faculté des lettres de Paris.

Brelet, Gisèle (1947). Esthétique et création musicale. Paris: PUF.

Dufour, Valérie (2003). "La 'Poétique musicale de Stravinsky': Un manuscrit inédit de Souvtchinsky". Revue de Musicologie, T. 89, Nº 2, 373-392.

Eliade, Mircea (2015). El mito del eterno retorno. Arquetipos y repetición. Madrid: Alianza.

García Gómez, Arturo (2008). Teoría de la Entonación. Sobre el Proceso de Formación de la Música en la Vida y Obra de Boris V. Asaf’ev (1884-1949). Tesis Doctorales: Universidad Autónoma de Madrid/ Departamento de Música.

García Gómez, Arturo (2017). "Carta a un tal barón von... de W. A. Mozart sobre el proceso creativo". Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, UNAM, Vol. xxxix, Núm. 110, 9-48. Глебов, Игорь[Асафьев] (сост.). (1917). «Мелось» Книги о музыке. Книга первая, Санкт Петербург, 1917/Книга вторая, 1918.

García Gómez, Arturo (1923a). «Ценность музыки» в: Игорь Глебов сост. De musica. Сборник статей. Филармония, Петроград, с. 5-34.

García Gómez, Arturo (1923b). «Процесс оформления звучащего вещества» в: Игорь Глебов сост. De musica. Сборник статей. Филармония, Петроград, с. 144-164.

Hanslick, Eduard (1854). Vom Musikalisch-Schönen. Ein Beitrag zur Revision der Ästhetik der Tonkunst. Leipzig: Rudolph Weigel.

Husserl, Edmund (1913). Ideen zu einer reinen Phänomenologie und phänomeno-logischen Philosophie. Erstes Buch: Allgemeine Einführung in die reine Phänomenologie.

Husserl, Edmund (1928). Vorlesungen zur Phänomenologie des inneren Zeitbewusstseins.

James, William (1890). The Principles of Psychology. New York: Henry Holt and Company.

Joyce, James (1922). Ulysses: An unabridged republication of the original Shakespeare and Company edition. Paris: Sylvia Beach.

Katz, Azul Tamina (2016). "Toward a Husserlian Foundation of Aesthetics: On Imagination, Phantasy and Image Consciousness in the 1904/1905 Lectures". The Journal of Speculative Philosophy, Vol. 30, Nº 3. Special Issue with The Society for Phenomenology and Existential Philosophy, pp. 339-351. https://doi.org/10.5325/jspecphil.30.3.0339

Koechlin, Charles (1926). "Le temps et la musique". La revue musicale, 7e année, nº 3. Paris, Nouvelle Revue française, 45-62.

Langer, Susanne K. (1953). Feeling and Form. A Theory of Art. Developed from Philosophy in a New Key. New York: Routledge & Kegan Paul.

Lévi-Strauss, Claude (1964). Mythologiques, I. Le cru et le cuit. Paris: Revue française de sociologie.

Lévi-Strauss, Claude (1978). Myth and Meaning. University of Toronto Press.

Losskij, Nikolaj/ García Gómez, A. (2013). "El sonido como peculiar reino de la vida". Devenires: Revista de Filosofía y Filosofía de la Cultura, Año XIV Nº 27, pp. 96-114.

Mach, Ernst (1886). Die Analyse der Empfindungen und das Verhältnis des Physischen zum Psychischen. Jena.

Marcel, Gabriel (1925). "Bergsonisme et musique". La revue musicale, 6e année, nº 5. Paris: Nouvelle Revue française, 219-29.

Mersmann, Hans (1925). "Zur Phänomenologie der Musik". Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft xix. Stuttgart, Verlag von Ferdinand Enke, Band 1. 4. Heft, S. 372-395.

Selincourt, Basil de (1920). "Music and Duration". Music & Letters, Vol. 1, Nº 4 (Oct.), pp. 286-293.

Souvtchinsky, Pierre (1939). "La Notion du Temps et la Musique (Réflexions sur la typologie de la création musicale)". La Revue musicale 20, nº 191 (mai-Juin), 70-81. (“Zeit und Musik” in Strawinsky. Wirklichkeit und Wirkung. 1957, S. 12-19).

Stravinsky, Igor (1942). Poetics of Music in the Form of Six Lessons. Harvard University Press.

Stumpf, Carl (1883/1890). Tonpsychologie. 2 Bände. Leipzig, I, 1883; II, 1890.

Taruskin, Richard (1997). Defining Russia Musically. Historical and Hermeneutical Essays. Princeton, NJ: Princeton University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv15r5dmx

Ujfalussy, József (1962). A valóság zenei képe. A zene művészi jelentésének logikája; Zeneműkiadó Vállalat. Budapest.

Published

2020-01-15

How to Cite

García Gómez, A. (2020). The chronos of musical consciousness. Devenires, 21(41), 67–101. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/115

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)