Cartographies of the theatrical image in contemporary French philosophy

Authors

  • Nicolás Perrone CONICET Mendoza

DOI:

https://doi.org/10.35830/devenires.v25i49.906

Keywords:

philosophical scene, image of thought, poetic image, representation

Abstract

This paper approaches the way in which the topic of theater circulates among the reflections of French philosophy in the second half of the 20th century. Within this theoretical inscription, we can find the reiteration of a methodological use of theater, which operates as a conceptual artifact that allows configuring a space for experimentation for philosophy, i.e., it allows establishing an operating logic of concepts that resembles the movement of the mise-en-scène. Likewise, contemporary French thought enters into dialogue with the crises and displacements of the conceptions of theater in the 20th century, which is why the reference to theater is not only methodological, but also considers poetic artistic practice and the concepts that emerge from it. In accordance with this, we propose to approach the topic of theater from the category of “theatrical image” to mark the dual aspect in which it appears in French philosophy: as theatrical image of thought and as poetic theatrical image.

Author Biography

Nicolás Perrone, CONICET Mendoza

Profesor de grado universitario en Filosofía por la Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza, Argentina. Actualmente es doctorando en Filosofía por la misma institución y becario doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (conicet), donde desarrolla investigaciones sobre la obra de Gilles Deleuze y el teatro, como así también sobre las relaciones entre cuerpo, imagen y performatividad. Asimismo, participa en proyectos de investigación de vinculación institucional sobre giros epistémicos del siglo xx, cuerpos, afectos, lenguaje, imágenes y performatividad. Se desempeña como docente de la Universidad de Congreso en la ciudad de Mendoza, en las cátedras de Filosofía Contemporánea y Epistemología. También es actor y participa en la compañía mendocina Los Toritos desde el año 2005. Ha puesto en escena numerosas obras y participado de laboratorios y gestión de espacios culturales.

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Published

2024-01-16

How to Cite

Perrone, N. (2024). Cartographies of the theatrical image in contemporary French philosophy. Devenires, 25(49), 9–46. https://doi.org/10.35830/devenires.v25i49.906

Issue

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Articles