Philosophical Education and Convivial Reconstruction

Authors

  • Francisco Javier Dosil Mancilla Instituto de Investigaciones Históricas, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Keywords:

didactics of philosophy, biopolitics, conviviality, Winnicott, Vygotski

Abstract

The pandemic is not an event, but a repetition: it does not bring forth something new or different, but rather it strips reality of the fantasies that made it more bearable. Based on this idea, which is analyzed in the opening section, the article reflects on problems that already existed before the pandemic and that are accentuated with it –a hypertrophied positivity, the acceleration of time and the denial of conflict– and offers some suggestions for approaching them from the perspective of the didactics of philosophy. Conviviality (Illich) stands out among the fundamental values that are in clear decline. To defend it in the classroom, the article proposes to delve into two key, but largely forgotten, educational tools: transitionality (Winnicott) and the zone of proximal development (Vygotski).

Author Biography

Francisco Javier Dosil Mancilla, Instituto de Investigaciones Históricas, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Realizó su doctorado en la Universidad de A Coruña (España), con una tesis de historia de las ciencias. Impartió docencia en esta universidad y en la de Santiago de Compostela. Desde el 2003 es profesor-investigador en el Instituto de Investigaciones Históricas de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Fue profesor visitante en Argentina, Chile y Brasil. Sus inquietudes académicas se mueven en diversos campos, entre ellos la antropología educativa, la epistemología de la historia y la didáctica de las ciencias sociales. Entre sus libros publicados figuran: La soledad enamorada. María Zambrano y los poetas del exilio (2010), Historia y literatura: dos discursos entrelazados (2019) y La historia más allá de los pupitres. Experiencias de educación histórica en Michoacán (2021), los dos últimos en colaboración con Dení Trejo.

References

Agamben, G. (1998). El poder soberano y la nuda vida (Homo sacer I). Valencia: Pre-Textos.

Agamben, G. (2004). Estado de excepción (Homo sacer II, 1). Valencia: Pre-Textos.

Augé, M. (2008). Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobre-modernidad. Barcelona: Gedisa.

Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Buenos Aires: Paidós.

Benjamin, W. (2007). "Destino y carácter". En: Obras. Libro II/vol. 1. Madrid: Abada, pp. 175-182.

Braunstein, N. (2006). El goce. Un concepto lacaniano. Buenos Aires: Siglo XXI.

Bruckner, P. (1996). La tentación de la inocencia. Barcelona: Anagrama.

Castoriadis-Aulagnier, P. (2001). La violencia de la interpretación. Del pictograma al enunciado. Buenos Aires: Amorrortu.

Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2009). ¿Qué es la filosofía? Madrid: Anagrama.

Dosil, J. (2021). "La didáctica de la historia en la encrucijada". En: Trejo, D. y Dosil, J. (coords.). La historia más allá de los pupitres. Experiencias de educación histórica en Michoacán. Morelia: Instituto de Investigaciones Históricas, UMSNH, pp. 209-249.

Foucault, M. (1996). Historia de la sexualidad 1. La voluntad de saber. México D.F.: Siglo XXI.

Fernández Gonzalo, J. (2011). Filosofía zombi. Madrid: Anagrama.

Giroux, H. (1999). El ratoncito feroz. Disney o el fin de la inocencia. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Han, B. C. (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.

Han, B. C. (2013). La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder.

Han, B. C. (2018). El aroma del tiempo. Barcelona: Herder.

Illich, I. (1975). La convivencialidad. Barcelona: Seix Barral.

Illich, I. (1978). La sociedad desescolarizada. Barcelona: Posada.

Illich, I. (1986). Némesis médica. La expropiación de la salud. México D.F.: Joaquín Mortiz.

Kant, I. (2009). "¿Qué es la ilustración?". En: Foro de Educación, Núm. 11, pp. 249-254.

Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: The University of Chicago Press.

Lacan, J. (2008). "El deseo, la vida y la muerte". En: El yo en la teoría de Freud y en la teoría psicoanalítica (Seminario 2). Buenos Aires: Paidós, pp. 331-351.

Lacan, J. (2009). "Kant con Sade". En: Escritos 2. México D.F.: Siglo XXI, pp. 727-751.

Lacan, J. (2010), "Del sujeto de la certeza". En: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis (Seminario 11). Buenos Aires: Paidós, pp. 37-49.

Lakatos, I. (1978). The Methodology of Scientific Research Programmes. Cambridge: Cambridge University Press.

Levinas, E. (2001). Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro. Valencia: Pre-Textos.

Mannoni, M. (1981). La educación imposible. México D.F.: Siglo XXI.

Marramao, G. (2008). Kairós. Apología del tiempo oportuno. Barcelona: Gedisa.

Rosa, H. (2016). Alienación y aceleración. Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Madrid: Katz.

Scott, J. C. (2000). Los dominados y el arte de la resistencia. México D.F.: Era.

Stevenson, R. L. (1994). Virginibus puerisque y otros ensayos. Madrid: Alianza.

Vygotski, L. S. (1996). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Wajcman, G. (2011). El ojo absoluto. Buenos Aires: Manantial.

Winnicott, D. W. (1985). Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.

Zambrano, M. (2002). Cartas de La Pièce. Correspondencia con Agustín Andreu. Valencia: Pre-Textos.

Žižek, S. (2010). Cómo leer a Lacan. Buenos Aires: Paidós.

Žižek, S. (2014). Acontecimiento. Madrid: Sexto Piso.

Published

2022-01-15

How to Cite

Dosil Mancilla, F. J. (2022). Philosophical Education and Convivial Reconstruction. Devenires, 23(45), 127–150. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/826

Issue

Section

Dossier