The Aim of On Learned Ignorance through its Critical Reconstruction

A Proposal for Religious Pluralism and the Reevaluation of the Cosmos

Authors

Keywords:

metaphysics, ontology, cosmology, limit, harmony

Abstract

The paper offers an interpretation of Nicholas of Cusa's On Learned Ignorance by situating the work in its historical-cultural context and identifying its principal aim: to establish the limitations of human reason to reach absolute truth, leading to a proposal of interreligious harmony and a reappraisal of the cosmos. This entails: (I) Reconstructing the horizon in which Nicholas of Cusa emerges; (II) offering a critical interpretation of On Learned Ignorance so that its conceptual structure can be observed; (III) describing the way in which the Cusan's work responds to its context and fulfills its aim. With this, the paper elaborates a nonlineal interpretation that reads Nicholas of Cusa as a radical critic -- rather than a mere reformer-- of scholastic philosophical problems, who argues for limiting the scope of ontology and points to a metaphysical domain of the incognizable.

Author Biography

Daniel Caballero López

Doctorando, maestro y licenciado en Filosofía, con menciones honoríficas, por la Universidad Nacional Autónoma de México. Sus investigaciones se centran en la crítica a los sistemas metafísicos modernos desde una perspectiva teleológica y en la filosofía de Kant, sobre las cuales ha publicado y dictaminado artículos en revistas especializadas nacionales e internacionales, así como ofrecido ponencias a nivel universitario. Fue profesor en la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM.

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Published

2022-01-15

How to Cite

Caballero López, D. (2022). The Aim of On Learned Ignorance through its Critical Reconstruction: A Proposal for Religious Pluralism and the Reevaluation of the Cosmos. Devenires, 23(45), 9–40. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/787

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