Everything is Born Now

Walter Benjamin and the Idea of Art in Early German Romanticism

Authors

  • Emiliano Mendoza Solís UMSNH

Keywords:

artworks, criticism, Romanticism, Goethe, Benjamin

Abstract

Walter Benjamin’s doctoral thesis on the concept of art criticism characteristic of early Romanticism [Frühromantik], proposes a novel analytical method based on the opposition of worldviews, or what the author calls the “history of problems”. This method makes it possible to uncover the foundations of the romantic idea of art by confronting it against J. W. Goethe’s ideal of work. Above all, this procedure turned out to be especially successful in evaluating the functioning of Romantic criticism, which by setting aside all previous content (canons, models and legitimizing myths) gives rise to a particularly modern point of view, and to an infinite and indeterminate way of thinking, whose means of expression is reflexive thought.

Author Biography

Emiliano Mendoza Solís, UMSNH

Doctor en filosofía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM. Con estudios de posgrado en la Universidad Complutense de Madrid, bajo la dirección del Dr. José Luis Pardo. Es profesor de estética y pensamiento alemán moderno en la Facultad de Filosofía y en la Facultad Popular de Bellas Artes de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Profesor de ética en la Escuela Nacional de Estudios Superiores de la UNAM (unidad Morelia). Ha realizado estancias de investigación en Freiburg (Alemania) y Madrid (España). Últimas publicaciones: “La estética del poema en Walter Benjamin” (Ráfagas en dirección múltiple, uam-Cuajimalpa, 2015) “Fragmentos de una voz sin-nombre. Walter Benjamin y la crítica romántica de la obra de arte” (Reflexiones marginales, unam, 2015), “El lenguaje abismal. La mística del lenguaje en Walter Benjamin” (Acta poética, UNAM, 2013).

References

Benjamin, W. "Sobre algunos motivos en Baudelaire", en Obras I. Vol. II. A. Brotons (trad.). Madrid: Abada, 2008.

Benjamin, W. "Trauerspiel y tragedia" (1916), en Obras. Libro II. Vol. I. J. Navarro (trad.). Madrid: Abada, 2007.

Benjamin, W. "El concepto de crítica de arte en el Romanticismo alemán", en Obras. Libro I. Vol. I. A Brotons (trad.). Madrid: Abada, 2007.

Benjamin, W. Gesammelte Schriften. Bd. II, 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1997.

Benjamin, W. Gesammelte Briefe, Bd. 2. Frankfurt/M: Suhrkamp, 1996.

Benjamin, W. Gesammelte Schriften. Bd. I, 1. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1991.

Fichte, J. G. Introducciones a la Doctrina de la ciencia. J. M. Quintana (trad.). Madrid: Tecnos, 1997.

Kramer, H. Platón y los fundamentos de la metafísica. A. J. Cappelletti y A. Rosales (trads.). Caracas: Monte Ávila, 1996.

Menninghaus, W. "Walter Benjamin’s exposition of the romantic theory of reflection", en Walter Benjamin and Romanticism. New York: Continuum, 2002.

Schlegel, F. Fragmentos. P. Pajerols (trad.). Barcelona: Marbot, 2009.

Steiner, U. "Walter Benjamin: arte, religión y política en el abordaje crítico del romanticismo", en Topografías de la modernidad. El pensamiento de Walter Benjamin. México D.F.: UNAM/UIA, 2007.

Published

2016-01-15

How to Cite

Mendoza Solís, E. (2016). Everything is Born Now : Walter Benjamin and the Idea of Art in Early German Romanticism. Devenires, 17(33), 163–182. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/255

Issue

Section

Articles