Images of desire and ideology

Towards a dialectical interpretation of culture

Authors

  • José Manuel Romero Cuevas UAH

Keywords:

psychoanalysis, Critical Theory, cultural theory, ideology

Abstract

This article defends the thesis that Sigmund Freud’s theory of dreams had a significant influence on the ideas of the interpretation of cultural production presented by important critical theorists of culture in the 20th century. The Freudian conception of dreams as hallucinatory manifestations of suppressed desires held the key to the vision of cultural products as holding deep utopian contents, despite their explicitly ideological character. In this way, the conception analyzed herein formed the basis of a dialectical interpretation of culture exemplified in the works of such authors as Walter Benjamin, Susan Buck-Morss and Fredric Jameson.

Author Biography

José Manuel Romero Cuevas, UAH

Es profesor de Filosofía en la Universidad de Alcalá (Madrid). Fue profesor anteriormente en la Universidad de El Salvador (ues), en la Universidad Centroamericana “José Simeón Cañas” (uca) de El Salvador y en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo de Morelia (México). Se doctoró en la Universidad de Granada con un estudio sobre la teoría del conocimiento de Nietzsche (publicado como El caos y las formas. Experiencia, conocimiento y verdad en F. Nietzsche, Comares, 2001). Su investigación postdoctoral en Mainz y Frankfurt a.M. se plasmó en el libro Hacia una hermenéutica dialéctica. W. Benjamin, Th.W. Adorno y F. Jameson (Síntesis, 2005). Posteriormente, se ha ocupado de la problemática de la normatividad de la crítica social. Sobre ello ha publicado como autor Crítica e historicidad (Herder, 2010) y El lugar de la crítica (Biblioteca Nueva, 2016) y, como editor, el volumen colectivo Immanente Kritik heute (Transcript, 2014). Además, ha traducido y editado los textos filosóficos del primer Marcuse: H. Marcuse y los orígenes de la teoría crítica, Plaza y Valdés, 2010, H. Marcuse, Entre hermenéutica y teoría crítica, Herder, 2011 y H. Marcuse, Entre Marx y Heidegger, Biblioteca Nueva, 2016.

References

Benjamin, W. Libro de los pasajes. Madrid: Akal, 2005.

Benjamin, W. Poesía y capitalismo. Madrid: Taurus, 1993.

Buck-Morss, S. Mundo soñado y catástrofe. La desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste. Madrid: Antonio Machado Libros, 2004.

Freud, S. Lecciones introductorias al psicoanálisis. Buenos Aires: Orbis, 1993.

Freud, S. La interpretación de los sueños. Buenos Aires: Amorrortu, 1993.

Fromm, E. El miedo a la libertad. Buenos Aires: Paidós, 1988.

Horkheimer, M. y Adorno, Th. W. Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta, 1994.

Jameson, F. Signatures of the Visible. Nueva York: Routledge, 1992.

Jameson, F. La estética geopolítica. Barcelona: Paidós, 1995.

Jameson, F. Documentos de cultura, documentos de barbarie. La narrativa como acto socialmente simbólico. Madrid: Visor, 1989.

Jameson, F. Las semillas del tiempo. Madrid: Trotta, 2000.

Jameson, F. Arqueologías del futuro. Madrid: Akal, 2009.

Jay, M. La imaginación dialéctica. Madrid: Taurus, 1989.

Mannheim, K. Ideología utopía. México D.F.: FCE, 2004.

Marcuse, H. Eros y civilización. Barcelona: Ariel, 1989.

Reich, W. Psicología de masas del fascismo. Madrid: Ayuso, 1972.

Romero, J. M. Hacia una hermenéutica dialéctica. W. Benjamin, Th. W. Adorno y F. Jameson. Madrid: Síntesis, 2012.

Published

2017-07-15

How to Cite

Romero Cuevas, J. M. (2017). Images of desire and ideology: Towards a dialectical interpretation of culture. Devenires, 18(36), 13–33. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/194

Issue

Section

Articles