Interpretation, critique and anthropology

Towards an experience of extramodernity

Authors

  • David Ramos Castro Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.35830/devenires.v26i52.991

Keywords:

hermeneutics, critical theory, anthropology of experience, modal anthropology, modernity

Abstract

In this article I reflect about the notion of experience on the basis of some approaches of hermeneutics and Critical Theory, in order to, on the one hand, find points in common between them that justify combining interpretation and critique, and , on the other one, including sociocultural anthropology in the interpretation of modernity, on the other. Thus, by using a dialogue with Victor Turner's anthropology of experience and François Laplantine's modal anthropology, I propose a critical interpretation of modern experience as an experience of extramodernity.

Author Biography

David Ramos Castro, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Antropología Social (Universidad Complutense de Madrid). Ha hecho trabajo de campo en Mozambique, Timor-Este, España y, actualmente, en México, donde es investigador posdoctoral-SECIHTI con un proyecto sobre experiencia y ciudad en Morelia y A Coruña. Escribe para medios mexicanos y españoles de prensa y radio, y en revistas especializadas. Sus temas de investigación versan principalmente sobre “cultura, fama y visibilidad”; “imaginarios urbanos, experiencia y tecnociencia”, y “antropología cultural de México”. Su interés por la antropología simbólica y su relación con la filosofía, la historia y la estética le ha llevado a formarse en disciplinas artísticas y a buscar una unión entre la investigación, la teoría crítica y el arte.

References

Adams, W. (2003). Las raíces filosóficas de la antropología. Madrid: Trotta.

Adorno, Th. W. y Horkheimer, M. (2007). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Akal.

Adorno, Th. W. (1962). Prismas. Barcelona: Ariel.

Adorno, Th. W. (2006). Minima moralia. Madrid: Akal.

Adorno, Th. W. (2014). Dialéctica negativa. Madrid: Akal.

Augé, M. (2000). Los no-lugares. Barcelona: Gedisa.

Benjamin, W. (1973). Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.

Benjamin, W. (2007). Obras II, Vol. 1. Madrid: Abada.

Benjamin, W. (2008). El narrador. Santiago de Chile: Ediciones metales pesados.

Bermeo, J. L. (2024). Modernidad taraumar. Seguir siendo rarámuri. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Bruner, E. M. (1986). Experience and its Expressions. En V. Turner, E. M. Bruner (eds.). The Anthropology of Experience (3-30). Champaign: University of Illinois Press.

Cerqui, D. y Warwick, K. (2008). Re-Designing Humankind: The Rise of Cyborgs, a Desirable Goal? En P. E. Vermaas, P. Kroes, A. Light, S. A. Moore. Philosophy and Design. From Engineering to Architecture (185-195). Dordrecht / New York / Berlin: Springer.

Cognet, M. (2003). [Reseña del libro Métissages, de Arcimboldo à Zombi, por F. Laplantine y A. Nouss]. Anthropologie et Sociétés, 27(3), 192-193. https://doi.org/10.7202/007935ar

Dube, S. (2018). Modernidad e historia. Ciudad de México: El Colegio de México.

Dubet, F. (2010). Sociología de la experiencia. Madrid: CIS-UCM.

Díaz, R. D. (1997). La vivencia en circulación. Una introducción a la antropología de la experiencia. Alteridades, 7(13), 5-15.

Dussel, E. (1999). Posmodernidad y transmodernidad: diálogos con la filosofía de Gianni Vattimo. México: Lupus Inquisitor.

Dussel, E. (2004). Sistema-mundo y Transmodernidad. En S. Dube, I. Banerje, W. Mignolo (eds.), Modernidades coloniales (201-227). Ciudad de México: Editorial El Colegio de México.

Echeverría, J. (2003). La revolución tecnocientífica. Madrid: FCE.

Echeverría, J. (2005). La revolución tecnocientífica. Confines de Relaciones Internacionales y Ciencia Política, 1 (2), 9-15.

Ferrer, (2015). Perseverar y superar (del ‘conatus’ a la ‘Aufhebung’): La crítica de Hegel a Spinoza. Studia Hegeliana, 1, 89-106. https://doi.org/10.24310/stheg.v0i1.3697

Fresán, M. (2016). Susurros de la montaña. Antropología de la experiencia. México: Samsara.

Gadamer, H. G. (2003). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.

Gadamer, H. G. (2000). Verdad y método II. Salamanca: Sígueme.

Gadamer, H. G. (1995). El círculo hermenéutico. Madrid: Cátedra.

Gadamer, H. G. (2002). Acotaciones hermenéuticas. Madrid: Trotta.

Geertz, C. (2000). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Habermas, J. (1988). La lógica de las ciencias sociales. Madrid: Tecnos.

Habermas, J. (2009). Ciencia y técnica como ideología. Madrid: Tecnos.

Heidegger, M. (2007). La pregunta por la técnica y otros textos. Barcelona: Folio.

Honneth, A. (2003). On the destructive power of the third. Philosophy & Social Criticism, 29(1), 5-21.

Horkheimer, M. (2003). Teoría crítica. Madrid: Amorrortu.

Hottois, G. (1991). El paradigma biotético. Barcelona: Anthropos.

Jay, M. (2009). Cantos de experiencia. Buenos Aires: Paidós.

Kozlarek. O. (2014). Modernidad como conciencia del mundo. Ciudad de México: Siglo XXI.

Kozlarek. O. (2015). Modernidad, crítica y humanismo. Morelia: Silla Vacía.

Lacapra, D. (2006). Memoria en tránsito. Experiencia, identidad, teoría crítica. Buenos Aires: FCE.

Laplantine, F. y Nouss, A. (2001). Le métissage. París: Téraèdre.

Laplantine, F. (2005). Le social et le sensible. Introduction à une anthropologie modale. París: Téraèdre.

Laplantine, F. (2010). El sujeto. Ensayo de antropología política. Barcelona: Bellaterra.

Lévi-Strauss, C. (2004). Antropología estructural: mito, sociedad, humanidades. Ciudad de México: Siglo XXI.

Lipovetsky, G. & Charles, S. (2008). Los tiempos hipermodernos. Barcelona: Anagrama.

Lyotard, J. F. (2006). La condición posmoderna. Madrid: Cátedra.

Marcus, G. y Fischer, M. (2000). La antropología como crítica cultural. Buenos Aires: Amorrortu.

Marcuse, H. (1993). El hombre unidimensional. Barcelona: Planeta-Agostini.

Marcuse, H. (1983). Eros y civilización. Madrid: Sarpe.

Marcuse, H. (2001). Guerra, tecnología y fascismo (textos inéditos). Medellín: Colombia.

Reynoso, C. (2008). Corrientes teóricas en Antropología. Perspectivas desde el Siglo XXI. Buenos Aires: SB.

Ricoeur, P. (2002). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: FCE.

Ricoeur, P. (2004). Tiempo y narración I. México: Siglo XXI.

Rivière, C. (2006). [Reseña del libro Le social et le sensible, introduction à une anthropologie modale, por F. Laplantine]. Recherches sociologiques et anthropologiques, 37(2). https://doi.org/10.4000/rsa.597

Rodríguez Magda, R. (2004). Transmodernidad. Barcelona: Anthropos.

Rodríguez Magda, R. (2011). Transmodernidad: un nuevo paradigma. Transmodernity: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World, 1(1), 1-13.

Sadin, E. (2024). La vida espectral. Pensar la era del metaverso y las inteligencias artificiales generativas. Buenos Aires: Caja Negra.

Stiegler, B. (2019). Il faut s’adapter: sur un nouvel impératif politique. Gallimard.

Subirats. E. (1991). Metamorfosis de la cultura moderna. Barcelona: Anthropos.

Subirats. E. (1994). El continente vacío. México: Siglo XXI.

Taylor, Ch. (2006). Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Anthropos.

Touraine, A. (1993). Crítica de la modernidad. Madrid: Temas de Hoy.

Turner, V. W. y Bruner, E. M. (eds.) (1986). The Anthropology of Experience. USA: University Illinois Press.

Turner, V. W. (1986). Dewey, Dilthey, and Drama: An Essay in the Anthropology of Experience. En V. W. Turner, E. M. Bruner (eds.). The Anthropology of Experience (33-44). Champaign: University of Illinois Press.

Vattimo, G. (1997). La reconstrucción de la racionalidad hermenéutica. En Fischer, H. R, Retzer, A., Schweizer, J. (comps.). El fin de los grandes proyectos (57-70). Barcelona: Gedisa.

Vattimo, G. (1990). La sociedad transparente. Barcelona: Paidós.

Vattimo, G. (2004). Nihilismo y emancipación. Barcelona: Paidós

Vattimo, G. (2020). Alrededores del ser. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Vattimo, G. (1987). El fin de la modernidad. Barcelona: Gedisa.

Zask, J. (2007). Anthropologie de l’expérience. En D. Debaise (eds.), Vie et expérimentations. Peirce, James, Dewey (129-146). París: Vrin.

Published

2025-07-16

How to Cite

Ramos Castro, D. (2025). Interpretation, critique and anthropology: Towards an experience of extramodernity. Devenires, 26(52), 11–46. https://doi.org/10.35830/devenires.v26i52.991

Issue

Section

Articles