Alfred Schutz's critique of husserlian intersubjectivity: exposition and response

Authors

  • Sebastián Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapala

DOI:

https://doi.org/10.35830/devenires.v25i49.898

Keywords:

phenomenology, social phenomenology, philosophy of social science

Abstract

In this article I intend to respond to the critique made by Alfred Schutz, in The Problem of Transcendental Intersubjectivity in Husserl, to the husserlian theory of intersubjectivity. The critique consists of three specific objections: i) that Husserl does not explain clearly and sufficiently how the constitution of the Other is possible from one's own body and how the constitution of a common surrounding world is possible; ii) that social relations cannot be constituted from communication and consequently iii) that the concept of a person of supreme order is unjustified. My answer starts from a phenomenological description of the Other elaborated from different texts since Husserl did not publish a complete and finished phenomenological description. In turn, I will emphasize three fundamental concepts, namely: 1) parification (Paarung), 2) communication, and 3) personal unities of a higher order. The purpose of this response is to refute the accusations of idealism and solipsism made to husserlian phenomenology, and to motivate a reinterpretation of Schutz's work that starts from this response.

Author Biography

Sebastián, Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapala

Es licenciado en Filosofía por la Universidad Panamericana y maestrante en Humanidades por la Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa, en la línea de Filosofía de la Ciencia y el Lenguaje. Sus temas de investigación son la fenomenología, la ontología social, la filosofía de las ciencias sociales, y los supuestos filosóficos y sociológicos de la corrupción y de las políticas de transparencia y rendición de cuentas en México. Cuenta con experiencia en el servicio público, en el Instituto Nacional de Transparencia y en la Auditoría Superior del Estado de Hidalgo. Es integrante del Seminario de Estudios Básicos de Fenomenología Trascendental desde hace más de diez años.



References

Husserl, E. (1987). El espíritu común. Themata Revista de Filosofía , 138.

Husserl, E. (2006). Investigación primera: Expresión y significado. En E. Husserl, Investigaciones lógicas vol. I. Madrid: Editorial Alianza.

Husserl, E. (2008). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Husserl, E. (2009). Meditaciones cartesianas. Madrid: Editorial Tecnos.

Husserl, E. (2014). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. Libro segundo: Investigaciones fenomenológicas sobre la constitución. Ciudad de México: FCE.

Marin, E. (2015). Del acto social al deber social. Ciudad de México: UNAM.

Schutz, A. (1970). The Problem of Trascendental Intersubjectivity in Husserl. En A. Schutz, Collected Papers III. La Haya: Martinus Nijhoff.

Published

2024-01-16

How to Cite

Sebastián. (2024). Alfred Schutz’s critique of husserlian intersubjectivity: exposition and response. Devenires, 25(49), 179–218. https://doi.org/10.35830/devenires.v25i49.898

Issue

Section

Articles