An aesthetic digression

The city and art in Eugenio Trías

Authors

  • Renato Prada Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Keywords:

Eugenio Trías, Aesthetics, City, Art

Abstract

The article talks about Eugenio Trías’s concept of ‘limit’, the necessity of the importance of the categories as classificatory items of a normative aesthetic of what is real in the way where it permits a critical debate about the developing of the general arts and the “socio-cultural relativism”. It emphasizes the importance of Eugenio Trías considerations about the Kant’s meditations of sublime; in a way where the Spanish philosopher thinks that Kant began with an important turn in aesthetics that allows its developing and it arrives until our present with romantic expectation with out leaving behind the categorical space that allows the new normative aesthetic planning, useful in the comprehension of the different phenomenon even thought they were natural or from a particular culture.

Author Biography

Renato Prada, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Doctor en Filosofía por la “Università degli Studi di Roma” (Italia), doctor en Lingüística por “Université Catholique de Louvaine” (Bélgica). Profesor-investigador de la maestría en Literatura Mexicana (BUAP). Miembro del S.N.I. Nivel III, fundador de la revista Semiosis (UV) y fundador de la revista Amoxcali (BUAP). Autor de varios libros de teoría literaria, hermenéutica y semiótica. Entre sus últimos libros están El discurso-testimonio (2001, UNAM), Literatura y realidad (1999, F.C.E/UV/BUAP), Hermenéutica. Símbolo y conjetura (2003, Ibero/BUAP), Estética del discurso literario (libro en trámite de publicación). Publicó siete novelas entre las que figura Los fundadores del alba, Premio Casa de las Américas 1969, y ocho libros de cuento, de los cuales algunos han sido traducidos a otros idiomas.

References

Genette, Gérard. 1990. Fiction et diction. Paris: du Seuil.

Lotman, Iuri M. 1996. La semiosfera I (Antología de Desiderio Navarro). Madrid: Frónesis-Cátedra.

Prada Oropeza, Renato. 2003. Hermenéutica, símbolo y conjetura. México: Lupus-Inquisitor.

Rilke, Raine María. 1999. Elegías de Duino (ed. y trad. de Jenaro Talens). Madrid: Hiparión.

Trías, Eugenio. 1983. El artista y la ciudad. Barcelona: Anagrama.

Trías, Eugenio. 1995. La filosofía y su sombra. Barcelona: Destino.

Trías, Eugenio. 2001. Ciudad sobre ciudad. Barcelona: Destino.

Trías, Eugenio. 2005. Lo bello y lo siniestro. Barcelona: Ariel (8ª ed.).

Published

2008-01-15

How to Cite

Prada, R. . (2008). An aesthetic digression: The city and art in Eugenio Trías. Devenires, 9(17), 94–114. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/526

Issue

Section

Articles