Anguish and Hope in the Light of the Loss of the Aura of the Work of Art

On the Aesthetic Debate between Benjamin and Adorno

Authors

  • Detlef R. Kehrmann Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Keywords:

modern art, aura, reproductive technology, committed art, Benjamin, Adorno

Abstract

The loss of aura in modern art, diagnosed in Benjamin’s well-known essay The Work of Art in the Age of Its Technical Reproducibility, corresponds to what that author observed in earlier studies as a defining feature of modern life; namely, the impoverishment of collective experience as it is gradually replaced by purely individual experience. Although Benjamin tends to lament the loss of aura in art, he also deposits there his hope for an art committed to the idea of a radical transformation of society; one that assumes that technological change creates the conditions needed to imbue works of art with new forms and meanings in a politically progressive perspective.
Upon examining the debate between Benjamin and Adorno on issues of art, one might say that what is for Benjamin an encouraging vision is for Adorno one full of negatives and pessimism; but such a view does not justify dichotomizing these two thinkers if we consider that the “Janus’ face” of Benjamin’s thought –its oscillation between negative and positive values, between anguish and hope– finds its continuation in Adorno’s insistence on the non-identical; i.e., a negative dialectics as “ontology of false condition” (Adorno).

Author Biography

Detlef R. Kehrmann, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Estudios de filosofía, sociología y economía en las universidades de Bochum y Berlín en Alemania. Doctor en Filosofía con Mención Honorífica por la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Trabajó más de 25 años en la cooperación internacional entre Alemania y Latinoamérica. Durante los últimos ocho años ha sido docente en la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo y en otras instituciones educativas de nivel superior en Morelia.
Actualmente sus principales intereses de investigación están relacionados con la filosofía e historia de la cultura, la estética y la filosofía del arte y de la música, la sociología del arte y estudios culturales. Varios ensayos y reseñas publicados en revistas especializadas y como capítulo en obra colectiva.

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Published

2014-07-15

How to Cite

Kehrmann, D. R. (2014). Anguish and Hope in the Light of the Loss of the Aura of the Work of Art: On the Aesthetic Debate between Benjamin and Adorno. Devenires, 15(30), 55–75. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/326

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