A Cartesian triad in the work of Samuel Beckett

Authors

  • Lucas Margarit Universidad de Buenos Aires, Argentina

Keywords:

Beckett poetry, biography, time, character, memory

Abstract

Influenced by the thought of Descartes, Geulincx and Berkeley, Samuel Beckett sought to compose a poetics of uprooting and impossibility, in which he gave new meanings to the fragments he adopted from those philosophers, altered them due to the absence of a philosophical system per se, and then reformulated them through a collation with other texts in the constitution of their writings. The void (or gap) between the inner world of the subject and the outside world is a central theme throughout Beckett’s works, and this gave rise to the notion of the “unword”, which refers to the author’s intention to conceive a literature that tends towards the minimum. This is where the gap between mind and body, already announced by those thinkers, comes to occupy a privileged place in which silence is one of the central features of the impossibility and presence of the inner world.

Author Biography

Lucas Margarit, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Doctor en Filosofía y Letras por la Universidad de Buenos Aires, su tesis trató acerca de la poesía de Samuel Beckett. Es poeta, docente e investigador en la cátedra de Literatura Inglesa de la UBA. Actualmente realiza su posdoctorado sobre la traducción y la autotraducción en la obra de Samuel Beckett y dirige un proyecto de investigación UBACyT acerca de los textos utópicos ingleses en el siglo XVIII, continuación de uno anterior dedicado a los siglos XVI y XVII. Asimismo, forma parte del proyecto UBACyT sobre Poesía y traducción dirigido por Delfina Muschietti. Es director, junto con Elina Montes, de la Revista Beckettiana de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA. Ha colaborado con numerosas publicaciones tanto en Argentina como en el exterior. Publicó los siguientes libros de poesía: Círculos y piedras, Lazlo y Alvis y El libro de los elementos, de ensayo Samuel Beckett. Las huellas en el vacío, Leer a Shakespeare: notas sobre la ambigüedad. Tradujo Enrique VIII de William Shakespeare, Poemas atómicos de Margaret Cavendish (1653) y La isla de los Pines de Henry Neville (1668), La defensa de la poesía de Sir Philip Sidney, entre otros autores ingleses. Tiene dos conjuntos de poemas inéditos: Bernat Metge y H&H, y también inédito el libro La poesía de Samuel Beckett: silencio y fracaso de una poética.

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Published

2015-01-15

How to Cite

Margarit, L. (2015). A Cartesian triad in the work of Samuel Beckett. Devenires, 16(31), 117–141. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/285

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