The Selfsame

Adorno’s Notion of Modernity and Experience

Authors

  • Manuel Clemens Leuphana Universität Lüneburg, Alemania

Keywords:

Theodor W. Adorno, Frankfurt School, modernity, experience, dialectics of the Enlightenment, bildung, aesthetic theory

Abstract

 

Adorno’s explanations of the poverty of experience, the difficulty he encountered when commenting on this in general, and his escape from that so fatal situation for man are elucidated and discussed in this essay. The basic thesis assumed is that the poverty of experience in the phase of secondary education, in consumption of the industry of culture, and in the formation of an authoritarian character, can be traced back to Enlightenment thought on identity, and can only be counterbalanced by the experience of mimesis in art. The goal of this article is to define a concept of experience that can contribute to the development of humankind and provide the foundations of a critique of society.

Author Biography

Manuel Clemens, Leuphana Universität Lüneburg, Alemania

Es profesor de la literatura en la Universidad de Lüneburg, Alemania. Se doctoró en literatura alemana en la Universidad de Yale en Estados Unidos en el 2013. Su tesis lleva por título “El Laberinto de la Soledad Estética. Una pequeña teoría sobre la educación”. Estudió filosofía en la Sorbona I de París y ciencias culturales en la European University Viadrina de Frankfurt/Oder. Su actual proyecto de investigación se centra en la “personalidad autoritaria”, es decir, los personajes que se cierran al conocimiento y la reflexión compleja y en su lugar piensan en verdades simples e ideológicas.

References

Adorno, Theodor & Horheimer, Max. Dialéctica de la Ilustración. Edmund Jeph-Edmund Jephcott (Trad.). Stanford: Stanford University Press, 2002.

Adorno, Theodor. Dialéctica Negativa. E. B. Ashton (Trad.). Londres: Routledge, 1973.

Adorno, Theodor. Theorie der Halbbildung, en: Gesammelte Schriften. Band 8, hrsg. von Rolf Tiedemannñ. Frankfurt am Main, 2000.

Adorno, Theodor. Hegel: Tres Estudios. Shierry Weber Nicholsen (Trad.). Cambridge: MIT Press, 1993.

Adorno, Theodor. Teoría Estética. Robert Hullot-Kentor (Trad.). Minneapolis: University of Minnesota Press, 1997.

Buck, Günter. Rückwege aus der Entfremdung. Studien zur deutschen Bildungsphilosophie. Paderborn, 1984.

Humboldt, Wilhelm von. Theorie zur Bildung des Menschen (Bruchstück), en: Werke, Bd. 1: Schriften zur Anthropologie und Geschichte, hrsg. von Andreas Flitner und Klaus Giel. Darmstadt, 1980.

Marx, Karl. The Capital, Vol. 1. Ben Fowkes (Trad.). Londres: Penguin Books, 1990.

Published

2015-07-15

How to Cite

Clemens, M. (2015). The Selfsame: Adorno’s Notion of Modernity and Experience. Devenires, 16(32), 105–129. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/272

Issue

Section

Articles