On art as rupture: Adorno and Benjamin

Authors

  • Sergio Espinosa Proa UAZ

Keywords:

Critical Theory, Adorno, Benjamin, aesthetics

Abstract

This essay proposes an aesthetic approach to Critical Theory that adds an ethical or normative component to its claims to scientificity. This theory’s diagnosis of modernity is negative for it finds that both science and politics have been subjected to capital. In the face of the indiscriminate desecration of the world, Adorno and Benjamin explore the aesthetic experience as redemption and re-sacralization, in a sense that supersedes the schemes and aporiae of the Enlightenment. However, Critical Theory itself contains adjustments with the capital, movements that postpone the idea of redemption or leave it pending.

Author Biography

Sergio Espinosa Proa, UAZ

Es licenciado en Antropología Social (ENAH, 1977) y doctor en Filosofía (UCM, 1997). Profesor-investigador de la UAZ desde 1981. Ha publicado una veintena de libros de los que pueden mencionarse La fuga de lo inmediato. La idea de lo sagrado en el fin de la modernidad (Madrid, 1999), El fin de la naturaleza. Estudios sobre Hegel (México, 2004), No hay nada escrito. Filosofía, antropología, estética (2005), De la pernoctancia del pensar. Ensayos sobre Nietzsche (México, 2008), Tragedia y paradoja del ser mortal (México, 2009), De la cordialidad del pensamiento. Ensayos sobre el sujeto (México, 2012), De una belleza casi ominosa. Retorno al arte del desierto (México, 2013), y Del saber de las Musas. La filosofía y el fenómeno-Arte (México, 2015).

References

Adorno, Theodor W. & Horkheimer, Max. Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Akal, 2005.

Adorno, Theodor W. "Discurso sobre lírica y sociedad", en Notas sobre literatura. M. Sacristán (trad.). Barcelona: Ariel, 1962.

Adorno, Theodor W. Kierkegaard. Construcción de lo estético. J. Chamorro (trad.). Madrid: Akal, 2006.

Benjamin, Walter. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid: Taurus, 1989.

Benjamin, Walter. Tesis de filosofía de la historia. J. Aguirre (trad.). Madrid: Taurus, 1971.

Bürger, Peter. Crítica de la estética idealista. R. Sánchez Ortiz de Urbina (trad.). Madrid: Visor, 1996.

Cuesta Abad, José Manuel & Jiménez Heffernan, Julián (eds.). Teorías literarias del siglo XX. Una antología. Madrid: Akal, 2005.

Habermas, Jürgen. El discurso filosófico de la modernidad. Madrid: Taurus, 1989.

Hegel, G. W. F. Introducción a la Filosofía del Derecho. Buenos Aires: Losada, 1957.

Horkheimer, Max. Marxismo y teoría crítica. Paul Laurent-Assoun. La Escuela de Fráncfort (cit.). México D.F.: Cruz O., 1991.

Juanes, Jorge. T. W. Adorno. Individuo autónomo-Arte disonante. México D.F.: Libros Magenta, 2010.

Marcuse, Herbert. The aesthetic dimension. New York: Doubleday, 1973.

Sontag, Susan. Bajo el signo de Saturno. J. Utrilla (trad.). México D.F.: Lasser Press, 1981.

Vilar, Gerard. "Para una estética de la producción: las concepciones de la Escuela de Frankfurt" y "Walter Benjamin: una estética de la redención", en Valeriano Bozal (ed.). Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, Vol. II. Madrid: Visor, 2010.

Villacañas, José Luis. "La tradición crítica de la Escuela de Frankfurt", en Historia de la filosofía contemporánea. Madrid: Akal, 1997.

Weber, Max. La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Madrid: Alianza, 2012.

Published

2016-01-15

How to Cite

Espinosa Proa, S. (2016). On art as rupture: Adorno and Benjamin. Devenires, 17(33), 205–233. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/257

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)