On Truth and Being in Saint Anselm of Canterbury
Semiotics applied to the fides quaerens intellectum
Keywords:
Ontological argument, dialectical methodology, applied semiotics, faith and reason, Saint AnselmAbstract
The medieval philosophy of the benedictine monk Saint Anselm of Canterbury retains vitality at the beginning of the xxi century. The present recovery is possible thanks to a novel perspective using the applied semiotics of Iuri M. Lotman. The fides quarens intellectum methodology, ascribed to the Abbot of Bec, systematizes premises of the ontological and epistemological orders, respectively. On the other hand, the centrality of God’s Word is fundamental in the dialogical sense. Philosophy, science and theology are different ways of thinking that do not necessarily imply contradiction. Within the Anselmian methodological genesis, Josémaria García de Lomas Mier explains a synthesis of rational and fideistic elements. An inner dialogue recognizes the manifestation of the Truth, imago dei. Finally, there is a clear distinction between thought (cogitare) and intellection (intelligere), which emphasizes the rigor and the different uses that can be given to reason, in favor of that search for Truth in the revealed Word.
References
Adorno, Theodro & Horkheimer, Max. (1998). Dialéctica de la ilustración. Madrid: Trotta.
Corti, Enrique. (2016). Oír, entender, argumentar/Lectura de Proslogion y De Grammatico de Anselmo de Canterbury. Buenos Aire: Miño y Dávila Editores.
García de Lomas Mier, Josemaría. (1994). "El Intellectus Fidei en San Anselmo de Canterbury: claves hermenéuticas de las relaciones fe-razón en el método intelectual anselmiano". En Cuadernos de Filosofía, Excerpta e dissertationibus in philosophia, España, vol. IV, pp. 97-185.
Kant, Immanuel. (2004). Crítica de la razón pura. Madrid: Alfaguara.
Lotman, M. Iuri. (1996). La Semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Ediciones Cátedra.
Lotman, M. Iuri. (1998). La Semiosfera II. Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Madrid: Ediciones Cátedra.
Marías, Julián. (1994). San Anselmo y el insensato. Madrid: Revista de Occidente.
Ortega y Gasset, José. (2014). Ideas y creencias. Madrid: Gredos.
Rovira Gaspar, María del Carmen. (2014). "La idea de dios en san Anselmo". En Asociación Filosófica de México, A.C., XVII Congreso Internacional de Filosofía: Filosofar en México en el siglo XXI. Conferencia llevada a cabo en Morelia, Michoacán.
San Anselmo. (2001). Fragmentos sobre filosofía del lenguaje. Colombia: Coreas editores.
San Anselmo. (2008). Obras completas, 2 vols. Texto latino de F. S. Schmitt (ed. crítica). J. Alameda, O. S. B. (introd. y trad.). Madrid: BAC.
San Anselmo. (2009). Proslogion. Con las réplicas de Gaunilón y Anselmo. Madrid: Tecnos.
San Agustín. (2012). Confesiones. Contra los académicos. Barcelona: Gredos.
Vattimo, Gianni. (1990). El fin de la modernidad. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 UMSNH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.