History as a Path towards Dignity
An Essay on the Philosophy of History in Ellacuría, 20 Years after his Murder
Keywords:
tradente, history, philosophyAbstract
For Ignacio Ellacuría what is important in reality as such is not only to have meaning but “having to have meaning”. This apparent redundancy forms a circle of meanings that engages all the possibilities and the great responsibility that we bear as human beings. History is presented as the kingdom of freedom in a process of liberation in which the human’s capacities are developed and possibilities to appropriate those capacities open up to each individual. This is a path of creation and freedom, within the boundaries of the viable options of an epoch and a certain social body. History is, first, a tradente tradition which updates the possibilities that become reality through choice and are then incorporated through appropriation. The updating of possibilities together with the tradente tradition are two basic categories of history, but they do not exhaust it. What really happens when this giving of ways of being in reality as a process of possibilities takes place? Possibilities open the path towards human life and history when they are taken as a choice; when the choice is action and when action, in turn, is realization and, therefore, the creation of new possibilities. Tracing Ellacuría’s ideas entails taking on the commitment to search for more possibilities, to select those that seem to us ethically better, and to act in consequence. However, as the antithesis also exists, Ellacuría alerts us to the fact that we can close possibilities through our choices...
References
Ellacuría, Ignacio. "La definición real de la historia", en: Filosofía de la Realidad histórica. Trotta: Madrid, 1991, pp. 406-446.
Ellacuría, Ignacio. "Hacia una Fundamentación del Método Teológico Latinoamericano", en: Escritos Teológicos, vol. I. UCA Editores: San Salvador, 2000.
Ellacuría, Ignacio. "Filosofía y Política", en: Veinte años de la historia de El Salvador (1969-1989). Escritos Políticos. UCA Editores: San Salvador, 2005a.
Ellacuría, Ignacio. "El Objeto de la Filosofía", en Veinte años de la historia de El Salvador (1969-1989). Escritos Políticos. UCA Editores: San Salvador, 2005b.
Ellacuría, Ignacio. "Función Liberadora de la Filosofía", en Veinte años de la historia de El Salvador (1969-1989). Escritos Políticos. UCA Editores: San Salvador, 2005c.
Ellacuría, Ignacio. Escritos filosóficos. Tomo I (escritos de juventud, de 1956 a 1968). UCA editores: San Salvador, 1996.
Ellacuría, Ignacio. El compromiso político de la Filosofía en América Latina. Editorial El Búho: Bogotá, 1994.
Ellacuría, Ignacio. Veinte años de historia en El Salvador (1969-1989). Escritos políticos, vol. I. UCA editores: San Salvador, 1991.
Ellacuría, Ignacio. Filosofía de la realidad histórica. A. González Fernández (ed.). Madrid: Trotta y Fundación Xavier Zubiri, 1991.
Ellacuría, Ignacio. "La Teología de la liberación frente al cambio socio-histórico de América Latina", en: Implicaciones sociales y políticas de la Teología de la liberación. Escuela de Estudios Hispanoamericanos: Sevilla, 1989, pp. 66-89 y pp. 91-109
Ellacuría, Ignacio. "En torno al concepto y a la idea de liberación", en: Implicaciones sociales y políticas de la Teología de la liberación (pp. 91-109). Escuela de Estudios Hispanoamericanos: Sevilla, 1989.
Ellacuría, Ignacio. "La superación del reduccionismo idealista en Zubiri", en: Razón, ética y política. El conflicto en las sociedades modernas. Anthropos: Madrid, 1989.
Ellacuría, Ignacio. "Universidad, derechos humanos y mayorías populares", en: Universidad y Cambio Social (Los jesuitas en El Salvador). Magna Terra Editores: México D.F., 1990.
Ellacuría, Ignacio. "Historicidad de la salvación cristiana" y "Utopía y profetismo", en Mysteriumliberationis. Conceptos fundamentales de la Teología de la liberación, tomo I. UCA & Trotta: Madrid: 1990, pp. 323-372, y 393-442.
Ellacuría, Ignacio. "La Iglesia de los pobres, sacramento histórico de liberación", pp. 127-153 y "El pueblo crucificado". Mysterium liberationis. Conceptos fundamentales de la Teología de la liberación, pp.189-216, tomo II. Trotta: Madrid, 1993.
Ellacuría, Ignacio. "Salvación en la historia". Conceptos fundamentales del Cristianismo. Trotta: Madrid, 1993.
Friere, Paulo. Cartas a Cristina. Reflexiones sobre mi vida y mi trabajo. Siglo XXI: México D.F., 2005.
Galiana, José María. Ignacio Ellacuría. Perfil Biográfico, pensamiento y praxis histórica.
Giddens, Anthony. La Constitución de la Sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Amorrortu, 1995.
Hobbes, Thomas. Leviatan, o la Materia, Forma y Poder de una República, Eclesiástica y Civil. Fondo de Cultura Económica: México D.F., 1984.
Mills, Wrigth. La Imaginación Sociológica. Fondo de Cultura Económica: México D.F., 1964, p.23.
Ramírez, Mario Teodoro. Filosofía Culturalista. Secretaría de Cultura de Michoacán: Morelia, 2005.
San Agustín. La Ciudad de Dios. Ed. Porrúa, 1990.
Samour, Héctor. Voluntad de liberación. El pensamiento filosófico de Ignacio Ellacuría. UCA Editores: San Salvador, 2002.
Weber, Max. Economía y Sociedad. Fondo de Cultura Económica: México D.F., 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 UMSNH
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.