History as a Path towards Dignity

An Essay on the Philosophy of History in Ellacuría, 20 Years after his Murder

Authors

  • Esther Sanginés García Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Keywords:

tradente, history, philosophy

Abstract

For Ignacio Ellacuría what is important in reality as such is not only to have meaning but “having to have meaning”. This apparent redundancy forms a circle of meanings that engages all the possibilities and the great responsibility that we bear as human beings. History is presented as the kingdom of freedom in a process of liberation in which the human’s capacities are developed and possibilities to appropriate those capacities open up to each individual. This is a path of creation and freedom, within the boundaries of the viable options of an epoch and a certain social body. History is, first, a tradente tradition which updates the possibilities that become reality through choice and are then incorporated through appropriation. The updating of possibilities together with the tradente tradition are two basic categories of history, but they do not exhaust it. What really happens when this giving of ways of being in reality as a process of possibilities takes place? Possibilities open the path towards human life and history when they are taken as a choice; when the choice is action and when action, in turn, is realization and, therefore, the creation of new possibilities. Tracing Ellacuría’s ideas entails taking on the commitment to search for more possibilities, to select those that seem to us ethically better, and to act in consequence. However, as the antithesis also exists, Ellacuría alerts us to the fact that we can close possibilities through our choices...

Author Biography

Esther Sanginés García, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Estudió la licenciatura, la maestría y el doctorado en Sociología, en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales de la UNAM, trabajó como profesora titular “C” de tiempo completo en el Instituto Tecnológico de Celaya donde estuvo a cargo de diversos programas, entre ellos la coordinación del posgrado del Departamento de Ciencias Económico Administrativas, la coordinación del programa de desarrollo humano para profesores, la presidencia de la academia de ciencias económico administrativas por dos períodos consecutivos y fungió como responsable del proyecto de tutorías académicas. Ha presentado 12 ponencias en congresos de investigación internacionales, siete artículos en la revista Pistas Educativas, del Instituto Tecnológico de Celaya; ha publicado los libros: Sociología de las Organizaciones (El Orden Social, las Organizaciones y las
Personas). Libro de texto, ITC. 1998, Guía del estudiante para obtener el grado de Maestría en Ciencias en Administración y en Ingeniería Administrativa. Celaya, ITC, 2004 (en coautoría con Manuel Chabolla Romero); Las Cooperativas como micro y pequeñas empresas, Celaya, ITC, 2005, Guía de Aprendizaje: Metodología de la Investigación. SABES, (Sistema Avanzado de Bachillerato y educación Superior), Guanajuato, 2005, Guía de Aprendizaje: Proyectos de Investigación. SABES (Sistema Avanzado de Bachillerato y educación Superior), Guanajuato, 2007. Estudió la Maestría en Filosofía de la Cultura, en la Facultad de Filosofía de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.

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Published

2010-07-15

How to Cite

Sanginés García, E. (2010). History as a Path towards Dignity: An Essay on the Philosophy of History in Ellacuría, 20 Years after his Murder. Devenires, 11(22), 71–88. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/470

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