Heidegger’s Ontological Closure

Authors

  • Julio Quesada Martín Universidad Veracruzana

Keywords:

racism, metaphysics, biopolitics, birth certificates, people, transcendental

Abstract

Ontological Closure is the consequence of the ontological difference that Heidegger established between “authentic existence” and “unauthentic existence”; i.e., between historical peoples and peoples that are not, indeed cannot, be. Hence, ontological closure implies, both philosophically and politically, the “destruction” of that ontology based on the infinite plurality of Lebenswelt. This ontological state not only separates one kind of existence from another through the historicity of being, but opens an abyss between Dasein=Volk and the open life. It is only on the basis of the existence/life dichotomy that Heidegger can demand, from his “hermeneutic situation”, the “birth certificates” of the categories of Greek thought.

Author Biography

Julio Quesada Martín , Universidad Veracruzana

Actualmente es investigador del Instituto de Filosofía de la Universidad Veracruzana. Entre sus últimas publicaciones se encuentran: Heidegger de camino al Holocausto, Biblioteca Nueva, Madrid, 2008; Otra Historia de la Filosofía, Ariel, Barcelona, 4ª edición, 2011. Como coordinador y autor: Heidegger. La voz del nazismo y el final de la filosofía, Prólogo de Mauricio Beuchot, Universidad Veracruzana, Xalapa, 2013. Sus líneas de investigación son Filosofía, Literatura y Política. Es doctor en Filosofía por la UAM, en 1981 y doctor en Ciencias Políticas por la UAM-FUB, Alemania, en 2011.

References

Cortázar, J. (1968). La vuelta al día en ochenta mundos. Buenos Aires: Siglo XXI.

Dilthey, W. (1923). Briefwechsel zwischen Wilhelm Cilthey und Grafen Paul Yorck von Wertenburg 1877-1897. Halle a. d. S.

Esposito, R. (2006). Bíos: Biopolítica y filosofía. Buenos Aires: Amorrortu.

Faye, E. (2009). Heidegger. La introducción del nazismo en la filosofía. Madrid: Akal.

Foucault, M. (2001). Defender la sociedad. México D.F.: FCE.

Granel, G. (2005). "La phénoménologie décapitée", en Dominique Janicaud (éd.): L ́intentionalité en question entre phénomélogie et recherches cognitives. Paris: J. Vrin.

Heidegger, M. (2009). Ser y tiempo. Jorge Eduardo Rivera (trad.). Madrid: Trotta.

Heidegger, M. (2008). El Ser y el Tiempo. José Gaos (trad.). México D.F.: FCE.

Heidegger, M. (2001). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.

Heidegger, M. (2002). Interpretaciones fenomenológicas sobre Aristóteles (Indicación de la situación hermenéutica). Madrid: Trotta.

Heidegger, M. (2001). Introducción a la metafísica. Barcelona: Gedisa.

Heidegger, M. (2000). Nietzsche II. Barcelona: Destino.

Heidegger, M. (2000). Gesamtausgabe, Band 16. Frankfurt Am Mein: Vittotorio Klostermann.

Husserl, E. (1991). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología trascendental. Barcelona: Crítica.

Husserl, E. (2010). "La filosofía en la crisis de la humanidad europea", en Invitación a la fenomenología. Barcelona: Paidós.

Kant, Immanuel (1974). Kritik der reinem Vernunft, Stw. Band III. Berlin: Suhrkam.

Kant, Immanuel (1978). Crítica de la razón pura. Pedro Ribas (trad.). Madrid: Alfaguara.

Merleau-Ponty, M. (2010). Lo visible y lo invisible. Buenos Aires: Nueva visión.

Moliner, M. (2009). Diccionario del uso del español. Madrid: Gredos.

Nietzsche, F. (1975). Así habló Zaratustra. Madrid: Alianza.

Published

2013-07-15

How to Cite

Quesada Martín , J. (2013). Heidegger’s Ontological Closure. Devenires, 14(28), 65–88. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/386

Issue

Section

Articles