An approach to Luis Villoro’s concept of autonomy through the sociology of philosophy

Authors

  • Alejandro Estrella González UAM-C

Keywords:

Authenticity, autonomy, philosophical net, intellectual generation

Abstract

This article presents a study of the text: “Leopoldo Zea: the possibility of a Latin American philosophy” (“Leopoldo Zea: la posibilidad de una filosofía latinoamericana”) written by Luis Villoro in 1987. The importance of this text resides in the fact that it allows an appreciation of Villoro´s conception of the philosophy of Mexican thinkers. It is a treatise in favor of the autonomy of reason and of congruence between thought and life. From the sociology of philosophy, this article provides historical justification for this position and locates it in the context of the reorganization of networks of Mexican philosophy in the second half of the 1960s; specifically, due to the disappearance of the historicist current after José Gaos’ death and its polarization into networks linked to the history of ideas (Zea) and to analytical philosophy (Villoro).

Author Biography

Alejandro Estrella González, UAM-C

Es doctor en Filosofía y Letras por la Universidad de Cádiz. Actualmente es profesor titular del Departamento de Humanidades de la Universidad Autónoma Metropolitana de México, Unidad Cuajimalpa, y miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel I. Alejandro Estrella trabaja en la línea de investigación de la sociología de la filosofía y de la historia intelectual, producto de la cual es su último libro Libertad, progreso y autenticidad. Ideas sobre México a través de las generaciones filosóficas. En la actualidad realiza un estudio de filosofía comparada del proceso de formación del campo filosófico mexicano y español durante el primer tercio del siglo pasado. Es autor de más de una veintena de artículos en revistas mexicanas e internacionales. Finalmente, cabe destacar que ha trabajado el área de investigación de la historiografía y la epistemología de la historia, centrándose especialmente en el estudio de los historiadores marxistas británicos. En este marco, publicó a finales de 2011 su libro Clío ante el espejo. Un socioanálisis de E.P. Thompson y ha realizado una edición crítica de los artículos publicados por Thompson en la década de los 50 del siglo pasado.

References

Barnes, B. (2000). Understanding Agency: Social Theory and Responsible Action. London and Beverley: Sage.

Bloor, D. (2004). "Sociology of Scientific Knowledge". En Niiniluoto, I. et al.(eds.): Handbook of Epistemology. Dordrecht: Kluwer.

Collins, Randall (2005). Sociología de las filosofías. Una teoría global del cambio intelectual. Barcelona: Editorial Hacer.

Estrella, Alejandro (2010). "Antonio Caso y las redes filosóficas mexicanas: sociología de la creatividad intelectual", en Revista Mexicana de Sociología, Año 72, Núm. 2. México D.F.: Instituto de Investigaciones Sociológicas.

Estrella, Alejandro (2012). "La revista Diánoia como nexo de las redes filosóficas mexicanas", en Granados, A. (Coord.). Las revistas en la historia intelectual de América Latina: Redes, Política, Sociedad y Cultura. México D.F.: UAM-C/Juan Pablo Editores.

Estrella, Alejandro (2013). "La recepción del marxismo en el campo filosófico mexicano de los años 30. Una interpretación desde la sociología de la filosofía", en Estudios Sociológicos, Vol. xxxi, Núm. 92, El Colegio de México.

Gaos, José (1980). En torno a la filosofía mexicana. México D.F.: Alianza Editorial.

García, Eduardo (1966). "Breve historia del Centro de Estudios Filosóficos", en Diánoia. Revista de Filosofía, Instituto de Investigaciones Filosóficas, Núm. 12.

Granja, Dulce M. (1999). "El neokantismo en México", Signos Filosóficos, Vols. 9-31. México D.F.: Departamento de Filosofía/UAM-I.

Hurtado, Guillermo (2007). El Búho y la serpiente. Ensayos sobre la filosofía en México en el siglo XX. México D.F.: UNAM.

Moreno, J. L. (2005). "La sociología de la filosofía de Pierre Bourdieu y del Centre de Sociologie Européenne", en Revista Española de Investigaciones Sociológicas, Núm. 11.

Moreno, J. L. (2006). Convirtiéndose en Foucault. Sociogénesis de un filósofo. España: Montesinos.

Moreno, J. L. & Vázquez, F. (2006). Pierre Bourdieu y la Filosofía. España: Montesinos.

Pereda, Carlos (2013). La filosofía en México en el siglo XX. Apuntes de un participante. México D.F.: CONACULTA.

Ramos, Samuel (1971). "Antonio Caso", en Caso, A.: Obras completas, Vol. I. México D.F.: Universidad Nacional de México.

Rossi, Alejandro; Salmerón, Fernando; Villoro, Luis (1968). "Sentido actual de la filosofía en México", en Revista de la Universidad de México, Vol. xxii, Núm. 5.

Vázquez, F. (2008). "La sociología de la filosofía y su aplicación al estudio de los campos intelectuales en la España actual", en Revista de Historia Actual, Cádiz, Asociación de Historia Actual.

Vázquez, F. (2009). La filosofía española. Herederos y pretendientes. Una lectura sociológica (1963-1990). Madrid: Abada.

Villoro, Luis (1995). En México, entre libros. Pensadores del siglo XX. México D.F.: FCE/El Colegio Nacional.

Villoro, Luis (1996). "La noción de creencia en Ortega", en Rossi, Salmerón; Villoro, Luis; Xirau, Ramón: José Ortega y Gasset. México D.F.: FCE.

Villoro, Luis (2009). Creer, saber, conocer. México D.F.: Siglo XXI.

Zea, Leopoldo (2005). La filosofía americana como filosofía sin más. México D.F.: Siglo XXI.

Published

2016-01-15

How to Cite

Estrella González, A. (2016). An approach to Luis Villoro’s concept of autonomy through the sociology of philosophy. Devenires, 17(33), 137–156. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/253

Issue

Section

Articles