The child in situation

Merleau-Ponty and the dialectical-phenomenological conception of child development

Authors

  • Jesica Estefanía Buffone Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas – Universidad de Buenos Aires – Lyon 3 Jean Moulin

Keywords:

childhood, dialectic, development, history, situation

Abstract

Considering some of the courses of Psychologie et pédagogie de l’enfant. Cours de Sorbonne (1949-1952), this paper analyzes Maurice Merleau-Ponty’s reappropriation of the historical dynamics of Marxism as an explanatory paradigm of child development. First, an analysis of the dialectical theory of child development conceived by Henri Wallon (who influenced the work of the phenomenologist) will be made, according to which the biological and the social are intertwined in the very definition of the baby’s development. Second, the proposal about the child’s development elaborated by the French phenomenologist will be examined, in which the body / conscience, nature / culture and individual / society dichotomies begin to dissolve in a position where the structure of behavior will be the main object of analysis. Starting from the re-signification of the Gestalt concept of field as a historical situation, the theory developed by Merleau-Ponty regarding child development will consider the relationships in which the child is immersed and the environment that receives it as factors inherent in the study of perception in early childhood.

Author Biography

Jesica Estefanía Buffone, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas – Universidad de Buenos Aires – Lyon 3 Jean Moulin

Profesora de Enseñanza Media y Superior en Filosofía (uba). Especialista en educación en contextos de encierro. Magister en Psicología cognitiva y aprendizaje (flacsoUniversidad Autónoma de Madrid). Doctoranda por la Universidad de Buenos Aires y por la Université Lyon 3 - Jean Moulin. Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (conicet). Ejerce la docencia en el nivel universitario. Posee artículos sobre Fenomenología en revistas nacionales e internacionales. Forma parte de los siguientes proyectos de investigación: La institución en debate: un acercamiento fenomenológico. Fondo para la Investigación Científica y Tecnológica (Proyecto de Investigación Científica y Tecnológica). Directora: Dra. Mariana Larison. Radicado en el Centro de Estudios Filosóficos “Eugenio Pucciarelli” (Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires). Periodo 2016-2019. Fenomenología de la Institución: desarrollos y perspectivas. Proyecto de Investigación Plurianual (pip). Directora: Dra. Mariana Larison. Radicado en el Centro de Estudios Filosóficos “Eugenio Pucciarelli” (Academia Nacional de Ciencias de Buenos Aires). Periodo 2015-2017.

References

Bernard, M. (1994). El cuerpo, un fenómeno ambivalente. (trad. L. A. Bixio). Barcelona: Paidós Ibérica.

Calmels, D. (2000). Wallon a pie de página. Revista Iberoamericana de psicomotricidad y técnicas corporales, 0, pp. 53-64.

Carretero, M. (1998). Introducción a la psicología cognitiva. Buenos Aires: Aique.

Koffka, K. (1936). Principles of Gestalt Psychology. New York: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co. Ltd.

Merleau-Ponty, M. (1964). Signos. (trad. Caridad Martínez y Gabriel Oliver). Barcelona: Seix Barral.

Merleau-Ponty, M. (1974). Las aventuras de la dialéctica. (trad. L. Rozitchner). Buenos Aires: La Pléyade.

Merleau-Ponty, M. (1984). Fenomenología de la percepción. (trad. J. Cabanes). Barcelona: Planeta-Agostini.

Merleau-Ponty, M. (1995). La Nature. Notes Cours du Collège de France. Paris: Éditions de Seuil.

Merleau-Ponty, M. (2001). Psychologie et pédagogie de l’enfant. Cours de Sorbonne (1949-1952). Paris: Verdier.

Merleau-Ponty, M. (2012). La institución. La pasividad: Notas de cursos en el Collège de France (1954-1955) (trad. de Mariana Larison). Barcelona: Anthropos Editorial.

Piaget, J. (1976). La toma de conciencia. Madrid: Morata.

Pozo, J. I. (2006). Teorías cognitivas del aprendizaje. Madrid: Morata.

Vigotsky, L. (2007). Pensamiento y habla. (trad. de Alejandro González). Buenos Aires: Colihue.

Wallon, H. (1949). Les origines du charactère chez l’enfant. Paris: Quadrige/PUF.

Wallon, H. (1965). Fundamentos dialécticos de la psicología. Buenos Aires: Proteo.

Published

2019-01-15

How to Cite

Buffone, J. E. (2019). The child in situation: Merleau-Ponty and the dialectical-phenomenological conception of child development. Devenires, 20(39), 221–251. Retrieved from https://publicaciones.umich.mx/revistas/devenires/ojs/article/view/159

Issue

Section

Articles